'Saya dapat RM14,000!'


Ramai yang menyangka duit baki dalam akaun bank yang telah ditinggalkan sekian lama, pasti tidak akan dapat dituntut lagi. Tetapi menurut Idah Basri, baki wang yang ada di dalam akaun banknya yang telah lama ditutup, boleh dituntut semula. 

Apa yang mengejutkan, dia mendapat kembali wangnya sebanyak RM14,000! Banyaknya?! 

Jadi bagaimanakah caranya? Anda boleh ikut perkongsian tips di bawah:

Salam semua. Nak beritahu, kalau ada sesiapa yang akaun-akaun bank lamanya yang sudah terbiar atau tutup tetapi masih ada duit di dalamnya, sebenarnya anda boleh tuntut semula wang tersebut. Walaupun jumlahnya RM20 RM30, pihak bank akan pulangkan kepada kita. Cuma perlu bawa kad pengenalan ke Pejabat Pendaftar Wang tak dituntut di tingkat 42 Menara Maybank. 

Kalau tidak pasti, cuma bagi saja kad pengenalan anda pada pihak bank untuk buat semakan dan anda akan dimaklumkan ada wang untuk dituntut atau tidak. Jika ada, anda perlu mengisi borang seperti yang diarahkan.


Saya tidak pasti yang saya dapat itu duit apa. Setahu saya duit dari Citibank (kad kredit) dan ada diantaranya duit dari syarikat insurans. 

Saya selama ini tidak sedar pun syarikat insurans ada memindahkan wang ke dalam akaun bank saya. Sedangkan akaun bank itu sudah tutup sekian lama. 


Pergilah periksa akaun bank lama anda. Kena rajin dan usaha sedikit sahaja. Seperti yang saya lakukan, saya dapat RM14,000! 

Tips ringkas kalau nak cepat hantar borang tuntutan untuk menuntut wang di bawah RM100:

1. Buat salinan fotokopi kad pengenalan bahagian depan dan belakang.

2. Buat salinan laman pertama akaun bank anda (jika anda mahu wang yang dituntut itu terus dimasukkan ke dalam akaun bank yang aktif). Dengan melakukan ini, anda tidak perlu pergi ke Kaunter 22. 

3. Bawa kad pengenalan dan buku bank (to confirm active under number two above). 

4. Isi borang akaun bank yang mahu dituntut.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment