'Ini muslim, dia puasa tapi dia belanja'


Di bulan ramadhan ini, ramai yang merebut peluang mencari pahala dalam apa jua bentuk dan cara. Namun, tertarik dengan apa yang dilakukan oleh suadara Azmin Ishak ini. Mungkin bagi sesetengah orang, ini perkara biasa. 

Tetapi, inisiatif yang dilakukan Azmin ini menunjukkan kepada bukan islam bahawa melakukan kebaikan di bulan mulia ini tidak terhad pada orang Islam sahaja, malah untuk mereka yang berlainan agama.

This morning I drop by at a chinese kopitiam owned by this kind uncle. I tell the uncle I wanted to buy all the food he's selling and give it for free. Looking shocked and puzzled he asked why. 

I said, "it's a holy month and muslim should do good, not only to the muslim but also to the non muslim."

So he quoted RM350 as that's the usual amount he sells every day. So i paid him (thanks to a kind supporter who has sponsored my Ramadhan projects).

He immediately tell his buyer, no need to pay no need to pay, "ini muslim dia puasa tapi dia belanja" and he keep on repeating ini muslim dia puasa tapi dia belanja to roughly around 15 elderly chinese who are having their breakfast there. Most of them angkat tangan and show a good sign. He later said, "jom-jom tangkap gambar."

Islam itu indah dan adil. Pahala tidak terhad hanya apabila berbuat baik kepada yang muslim atau hanya beribadat kepada Allah. Hubungan mesti seimbang antara hubungan kita dengan Allah (Hablumminallah) dan hubungan kita sesama makhluk Allah (Hablumminannas).

Semoga saudara Azmin dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan. 
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment