Ratusan ekor kucing mengiring jenazah wanita tua semasa pengebumian, tak sangka ini amalan wanita tua tersebut ketika hidupnya


kisah Habib Munzir Bin Fuad Al Musawwa: "Seorang Wanita Yang Jenazahnyadiikuti Banyak Kucing"


peristiwa ini Berlaku beberapa masa yang lalu ketika itu saya masih di Tarim,Hadramaut. Menginap beberapa tahun di bandar syihir, wilayah ..

Mukalla disitu ada seorang wanita tua meninggal dunia, suatu hari saya melihatjenazah diusung. Tapi ada 1 perkara yang ganjil. Apa yang ganjil? Ketikajenazahnya diusung, ramai orang yang mengusungnya dan ratusan ekor kucingikut mengiringi jenazah. Ini pelik, saya tak pernah lihat ada jenazah diikutiberatus-ratus ekor kucing dan baru ini saya melihatnya. Ketika saya tertanya-tanya, kenapa ini?


 Mereka memuji wanita tua yang meninggal dunia itu alaiha rahmatullah. Dimasa hidupnya nafkahnya dicukupi oleh anak - anaknya, kerjanya tiap pagimasuk ke pasar mengambil bekas kepala - kepala ikan yang terbuang dandiletakkan di sebuah kereta sorong dan ia melemparnya kepada semua kucingyang ada di jalanan.  

Bertahun - tahun itu terjadi sampai setiap pagi, beratus-ratus kucing sudahberbaris di jalanan menunggu bahagian yang diberikan dari wanita tua itu.Ketika ia meninggal dunia, ratusan ekor kucing itu mengiringi jenazahnya.Berhari -hari berpuluh-puluh ekor kucing tidak meninggalkan kuburnya.

 Alhamdulillah ...Demikian hadirin - hadirat, Allah SWT. Tambah Ibrah (contoh)bahwa setiap haiwan itu mempunyai perasaan terima kasih kepada yangmemberinya. Bagaimana saya dan anda yang selalu diberi oleh Allah SWT,adakah perasaan terima kasih terlintas untuk selalu berbakti kepada Allah.Subhanallah ..
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment