TINGGALKAN DUSTA


Once upon a time, ada sorang pemuda kafir yang sering melakukan dosa dan maksiat datang berjumpa Rasulullah untuk memeluk Islam. Dia kata,

" wahai utusan Allah, bimbinglah aku memeluk Islam."

Rasulullah terus je segera membimbing pemuda tu mengucapkan dua kalimah syahadah. Setelah menjadi muslim, pemuda itu berkata kepada Rasulullah, wahai utusan Allah, engkau telah menjadi saksi atas keislaman diriku, dan aku sudah menjadi muslim. Kini aku mohon engkau mengizinkan aku melakukan apa je kemaksiatan yang aku sukai.

Dengar permintaan pmuda 'nakal' tu, Rasulullah tersenyum. baginda berkata,

'tidak mengapa. Tetapi, apakah engkau mahu berjanji kepadaku ?'

Pemuda itu bertanya, 'apekah janji itu wahai utusan Allah?' Rasulullah menjawab, 'mulai detik ini, kamu harus jujur dan meninggalkan segala bentuk dusta.' Pemuda itu berkate, 'wahai utusan Allah, engkau hanya meminta satu permintaan agar aku tidak berdusta?' Rasulullah menjawab, 'Ya. Hanya satu permintaan iaitu tidak berdusta.'

Pemuda itu menjawab dengan tegas, 'aku janji dan aku sanggup melakukannya.'
Rasulullah pun tersenyum mendengar kata-kata pemuda tersebut. Pemuda tu terus minta diri untuk pulang dengan perasaan gembira kerana tidak diperintahkan oleh Rasulullah untuk meninggalkan maksiat dan tidak dilarang melakukan dosa. Dalam ingatannya, Rasulullah hanya memintanya dia supaya tidak berdusta. Menurut sangkanya, perintah Rasulullah tu senang jer dan dia yakin mampu menjaganya.

Satu hari pulak tu, time pemuda tu berjalan-jalan dia bertemu dengan sorang pelacur yg sangat cun  sehingga syahwatnya naik. Dia ajok wanita tu untuk berzina di sebuah rumah. Namun ketika sedang hampir terjadi perbuatan zina, tetibe pemuda tu ingat janjinya kepada Rasulullah. Dia risau giler. Hatinya berkata,
"aku dah janji kepada Rasulullah untuk tidak berdusta. Jikalau aku bersua dengan Rasulullah dan ditanya, 'adakah kamu berzina?' dan aku menjawab, "ya", sure sure aku akan mendapat hukuman.' akhirnya pemuda itu berteriak menyuruh pekerja seksual itu meninggalkan dirinya.

Begitulah yg terjadi setiap kali pemuda tu nak buat maksiat, dia selalu ingat janji yang dia ucapkan kat depan Rasulullah supaya tak berdusta sehingga satu hari tu, pemuda tu sengaja datang ke rumah Rasulullah untuk menceritakan semua pengalaman yg dialaminya.

Pemuda tu berkate di hadapan Rasulullah, 'kini aku mengakui dengan jujur, engkau benar wahai utusan Allah. Memang engkau hanya meminta kepadaku satu permintaan yg pada mulanya aku anggap mudah. Tetapi sejujurnya dengan satu permintaan itu, membuat aku tidak dapat melakukan sebarang dosa.'

mendengar pengakuan ikhlas pemuda tersebut, Rasulullah tertawa.

Sumber: http://ift.tt/2rFSTyY


via Bin Usrah
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment