The power of doa, kucing RM3,000 yang hilang dapat dijumpai semula



Sebak tak habis sampai sekarang. Allah kalau nak bagi, bila-bila masa Dia boleh bagi. Tapi kadang kadang, Dia nak tengok usaha dan tawakal manusia dulu. Peristiwa Maggie hilang 5 jam itu betul-betul menambah tahap keyakinan saya dengan konsep 'Usaha, Doa dan Tawakal'.

Peristiwa ini berlaku pada empat malam yang lalu dalam jam 10.30 malam, lebih kurang. Suami turun pergi beli ubat selesema untuk Muffin, Nestum dan Maggie di bawah. Ada orang tolong hantar COD (kami tinggal di kondominium di Klang). 

Sebelum suami turun, suami jerit kuat-kuat. 

"SAYANGG!! Tengok Nestum!"

Saya terus berlari pergi buka sikit pintu masuk rumah. Rupanya suami perasan dari luar rumah yang Nestum buat perangai 'nak terjun tingkap'. Tingkap bilik itu kami buka sikit untuk tujuan pengudaraan. Sikit besar tiga jari begitulah saiznya. Saya terus lari lintang pukang masuk ke dalam bilik khas kucing untuk selamatkan Nestum di tingkap. Seminit juga nak tarik Nestum secara perlahan-lahan di tingkap bilik itu. Nestum berjaya diselamatkan, alhamdulillah, lega. Selepas ini memang tak boleh langsung buka tingkap itu kecuali kucing-kucing ini diletakkan di ruang tamu dan tutup pintu bilik mereka. 

Saya sambung buat kerja bisnes online lagi. 15 minit kemudian, suami sampai, pintu masuk rumah yang saya buka tadi rupanya tak tutup rapat. Suami bermain dengan Muffin dan Nestum sekejap, sebelum beri ubat selesema. 

Tiba-tiba saya tersentak! Eh? Mana si Maggie? Hati cuak nak tanya suami. Masuk bilik perlahan-lahan cari Maggie. Dia kucing yang paling aktif antara tiga ekor kucing di rumah ini. Biasanya kalau panggil dia guna mainan bunyi-bunyi itu, mesti dia yang pertama sampai sebab dia suka main. 

10 minit mencari Maggie di rumah, masih tidak kelihatan. Allah! Risau dan mula syak sesuatu. Ini mesti dah tak ada dan Maggie mesti dah keluar dari rumah tadi. Adui risau dan cemas sangat-sangat. Mulalah baca doa lembutkan hati suami dulu. 

Mujur suami bertenang saja tetapi muka belacan jugalah. Takut kena marah. Beli Maggie dah nak dekat RM3,000. Itu sebab ketiga, tetapi sebab nombor 1, kurang masa main dan belai Maggie. Sebab nombor 2, kalau hilang, siapa yang jaga dia itu boleh jaga dengan baik ke? Dia tahu ke diet Maggie? Makan apa semua? Kalau orang yang ambil dia itu kejam, makan kucing ke apa? Memang cuak sangat. 

Muffin dengan Nestum dalam bilik pun buat muka sedih. Rasa bersalah dengan Maggie dan Nestum. Rasa incomplete bila patutnya tiga menjadi dua ekor saja yang tinggal sekarang. 

Beberapa jam sebelum Maggie hilang
Blurr nak buat apa,nak print gambar Maggie ke buat iklan KUCING HILANG. Suami ajak solat HAJAT 2 RAKAAT dan lepastu , baca surah Yasin ,dan baca zikir ni "YA ALLAHU YAA SHAAHID " (Ya Allah Yang Maha Melihat ). Suami pesan, baca betul2 yakinn sepenuh hati. Allah je boleh tolong. Masa tu betul betul rasa serah diri kt Allah.Rasa kerdil sgt diri ni.TIADA UPAYA kami ni tanpa bantuan Mu Ya Allah.
.
Macam macam sy dan suami buat.Kami turun lift ground floor, masa tu dah jam 1.30 pagi macamtu , cari kat playground, jumpa pakguard, tengok cctv jap .Pak guard 2 org tu indian , baikk hati melayan kami , agaknya tengok muka dua dua dah ' ubi ' sangat. Pak guard tu cakap kalau nak tengok RAKAMAN CCTV kena dtg ofis esok boleh tengok. Sy sempat pesan pada pakguard minta tlg call fon suami kalau ade ternampak kucing.Kawasan kondo kami ni mmg JARANG NAK ADE KUCING. Kalau ada pun penah nampak sekor shj dulu.
.
Masih belum jumpa ! Allah. Dah nak jam 3 pagi . Last ikhtiar suami ajak naik balik blok kami guna TANGGA ,sbb suami dpt instinct kuat rasa si Maggie masih ada lgi somewhere. Kami teruss cari. Sambil sy main mainan kucing nak panggil Maggie. Dari tingkat 1 ,2 sampai 5 kami cari depan rumah SEMUA ORANG anddd tetiba TERSENTAKK ! NAMPAK MAGGIE MENYOROK BAWAH RAK KASUT rumah org ! Dia MENGIGIL TAKUT yang amatttt masa tu. 😨 ALLAH je yg tahu rasa TERKEJUT MASA TU.Sampai MEREMANG TENGKUK mcm2 perasaan .Balik terus sujud syukur , turun balik sedekah sikit kat pakguard 2 org sbb hepi sangatt time tu.ALHAMDULILLAH
.
Kami jumpa Maggie di bawah rak kasut rumah orang
Pahamla kami lagi skrg , NAK APA PUN ,ALLAH BOLEH BAGI, CUMA ALLAH NAK KITA USAHA, MINTAK BERSUNGGUH SUNGGUH PENUH BERHARAP DARI DIA .Syukur alhamdulillah ya Allah kau beri ujian kecil utk beberapa jam .Penuh hikmahnya. Lepas dari kes tu , otometik tangan makin alert n cekappp masuk rumah teruss PAPPP ! Tutup pintu kunci.Laju je tgn skrg. Hehe
.
Untuk catslover yg lain ;
Meh kenal memeow 3 ekoq nih ; Maggie british shorthair pure breed.Muffin dan Nestum DLH. Beli Nestum utk dijodohkan dgn muffin tapi apekan daya muffin fall in love dgn Maggie .Nestum tinggal berhuhuhu jelah skrg
.
Muffin, 1, dan Maggie, 6 bulan



Maggie kucing yang aktif. Langsir di belakang yang terkoyak itu, tak lain tak bukan, memang Maggie punya kerja
Nanti korang boleh buat benda yg sama dan baca DOA kt bawah ni kalau-kalau ada jadi kes barang hilang, kucing hilang, dengan izin Allah boleh la jumpa balik
.
اَللهُمَّ يَارِبِّ الضَّآلَّةِ وَيَاهَادِيًا مِنَ الضَّلاَلَةِ رُدَّ ضَآلَّتِىْ
ALLOOHUMMA YA RABBADL DLOOLLATI WA YAA HAADIYAN MINADL DLOLAALATI RUDDA DLOOLLATI
Artinya :
Ya Allah Tuhan dari sesuatu yang hilang, ya Tuhan yang memberikan petunjuk dari kesesatan, kembalikanlah barangku yang hilang
.
#Ps: sama2 ingatkan pasangan kalau jadi kes barang hilang jangan panik, boleh cuba amalkan doa ni dulu. Share & tag kawan2 yang lain untuk peringatann
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment