6 Perkara Pelik Berlaku Ketika Kita Tengah Tidur.. Mohon Share



Tidur merupakan salah satu perkara wajib yang kita lakukan setiap hari. Namun, ramai di antara kita yang mungkin tidak sedar apa sebenarnya berlaku pada diri kita ketika sedang tidur kan?

Berikut kami kongsi perkara-perkara pelik yang berlaku ketika anda sedang tidur dan mungkin tidak pernah anda sedari.

1. Mata Anda Bergerak Pantas

Mungkin ramai di antara kita yang tidak pernah tahu tentang perkara ini kan? Sebelum kita benar-benar tidur lena, terdapat beberapa peringkat yang akan kita alami. Peringkat terakhir dan yang paling aktif adalah selepas 60-90 minit setelah mata terlelap. Ketika inilah mata kita akan kerap bergerak ke belakang dan hadapan untuk memberi fokus pada mimpi.

2. Otot Menjadi Lumpuh
Penah tak sejurus anda bangun pagi dan tidak boleh menggerakkan anggota tubuh untuk beberapa saat? Hal ini berlaku kerana minda anda terjaga sebelum badan anda bersedia untuk bangun. Hal ini boleh berlaku walaupun mata anda sudah terbuka luas.

3. Bercakap Dalam Tidur
Perkara ini mungkin pernah berlaku pada anda atau pasangan anda. Bercakap dalam tidur atau Somniloquy adalah antara tabiat yang dihadapi oleh kebanyakan kanak-kanak berumur dari tiga hingga 10 tahun. Kajian mendapati bahawa perkara ini berlaku dalam masa satu jam atau dua jam setelah kita tidur lena.

4. Hormon Pembesaran (HGH) Dibebaskan
Human Growth Hormone atau HGH ini akan dibebaskan ketika kita sedang tidur dan tahukah anda bahawa hormone ini membantu dari segi memperbaharui otot-otot, tisu dan tulang. Selain itu ia juga membantu untuk mengekalkan keremajaan pada wajah anda.

5. Terasa Seperti Terjatuh
Pernahkah anda alami saat di mana sebaik sahaja anda melelapkan mata dan terlena, tiba-tiba anda rasa seperti terjatuh lalu terjaga? Hal ini disebabkan anda terlalu mengantuk atau kekurangan tidur, dan badan anda belum bersedia untuk tidur tetapi minda anda disebaliknya.

6. Tekak Menjadi Sempit
Ketika anda tidur, otot tekak akan membesar dan menyebabkan kerongkong menjadi sempit, lalu ia akan mengganggu pernafasan. Dari sinilah puncanya mengapa seseorang itu boleh berdengkur.

Selain dari enam tabiat di atas, terdapat pelbagai lagi perkara pelik yang boleh berlaku ketika tidur. Kebanyakan daripanya tidak berbahaya dan boleh dirawat. Namun sekiranya ia berlaku dalam jangka masa yang lama, anda mungkin memerlukan nasihat doktor untuk merawatnya.


Teks oleh : Izzat Ridzwan
Sumber : Era.fm, Menshealth.com, Lelakisihat.com


via Bin Usrah
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment