Terputus kaki kanan ketika cuba selamatkan wanita warga emas


CHINA - Seorang konduktor kereta api terputus kaki kanannya digilis kereta api selepas menyelamatkan seorang wanita warga emas, lapor Shanghaiist

Dalam kejadian di waktu tengah hari di pinggir daerah Chongqing pada Khamis lalu, Xu Qiankai, 29, ketika itu yang sedang memandu kereta api ternampak seorang wanita warga emas mahu melintas landasan itu tanpa menyedari kereta api yang semakin menghampirinya. 

Xu segera menarik brek kecemasan dan membunyikan hon sebagai tanda amaran kepada wanita itu. Malangnya wanita itu terkedu di tengah-tengah landasan. 

Menyedari wanita itu akan dilanggar jika dia tidak bertindak, Xu tanpa ragu-ragu terjun dari kereta api dan berlari mendapatkan wanita itu dengan kereta api yang masih bergerak di belakangnya. 

Xu berjaya menolak wanita itu tepat pada masanya, malangnya dia tidak sempat menyelamatkan dirinya. Akibatnya, Xu kehilangan kaki kanannya yang digilis kereta api jenis lokomotif itu. 



Xu kemudian dikejarkan ke hospital dan  doktor terpaksa memotong kaki kanannya sehingga ke paras lutut.

"Walaupun saya kehilangan sebelah kaki, saya telah berjaya menyelamatkan nyawa," kata Xu kepada media ketika ditemui wartawan di hospital. 

"Sekiranya saya terpaksa melakukannya lagi, saya akan melakukan perkara yang sama," katanya. 



Wanita warga emas itu kemudian melawat Xu di hospital dan melutut di depan katilnya sebagai tanda berterima kasih. 


Difahamkan wanita berusia 68 tahun itu mempunyai masalah pendengaran. Bagaimanapun itu bukanlah satu alasan untuk dirinya mengabaikan papan tanda amaran yang melarang orang ramai melintas landasan kereta api.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment