'Buatlah apa yang patut, kalau dia tak dapat diselamatkan, buang saja'


ANHUI, CHINA - "Daripada belanjakan begitu banyak duit untuk merawatnya, kenapa tidak saya lahirkan anak yang lain?" demikian kata-kata seorang ibu yang berputus asa menanggung kos rawatan anaknya yang menghidap penyakit Biliary Atresia. 

Xio Mong Han, dilahirkan pada Januari 2017 di wilayah Anhui. Namun, bayi perempuan berkenaan kerap menangis dan tanpa henti, lalu dibawa ibu bapanya ke sebuah hospital tempatan, lapor China Press. 

Malangnya, Han didapati menghidap penyakit Biliary Atresia, sebuah penyakit yang jarang berlaku, yang melibatkan hati dan saluran hempedu pada bayi. Jika tidak dirawat, ia akan menyebabkan maut. 

Ekoran itu, doktor menyarankan agar Han menjalani pembedahan secepat mungkin. Tetapi setelah dimaklumkan mengenai kos pembedahan yang tinggi, ibu bapa Han terkejut dan terus berputus asa untuk merawat anak kecil mereka. 

"Daripada belanjakan begitu banyak duit untuk merawatnya, kenapa tidak saya lahirkan anak yang lain?" kata si ibu. 

Terdesak membuang si kecil itu dari kehidupan mereka, si ibu menghantar bayi berusia tiga bulan itu kepada datuk dan neneknya. Si ibu juga memaklumkan yang bayinya menghidap penyakit kronik dan tiada wang untuk membiayai rawatan perubatannya. 

Kata-kata terakhir yang disampaikan oleh ibu Han kepada kedua-dua orang tuanya:

"Buatlah apa yang patut dengan dia. Kalau tidak dapat diselamatkan, buang saja," katanya. 


Han yang kerap senyum apabila didukung oleh nenek dan datuknya itu membuatkan wanita tua itu terasa sedih untuk mengabaikannya. Tetapi dalam masa yang sama mereka juga tidak mampu menanggung kos rawatan perubatan Han. 

Setelah puas berfikir, akhirnya kedua-dua warga emas itu membuat keputusan untuk menyelamatkan Han meskipun mereka terpaksa menggunakan wang simpanan yang telah lama dikumpul. 

Selepas menjalani dua pembedahan, keseluruhan wang simpanan mereka habis digunakan. Mereka terpaksa meminjam wang dari beberapa pihak. Malangnya penyakit Han tidak menunjukkan sebarang perubahan yang positif. 

"Han perlu jalani pembedahan ini dan mendapatkan rawatan susulan. Itu sahaja peluang yang dia ada," kata doktor. 


Mereka cuba menghubungi ibu bapa Han, namun tidak berjaya. Neneknya terpaksa tinggal di hospital untuk menjaga Han, sementara datuknya kembali bekerja untuk mendapatkan wang sebanyak mungkin. 

"Kami sudah berusaha sedaya upaya. Kini hanya berserah kepada Tuhan sahaja," katanya.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment