Bayi patah tulang paha, terkehel kaki kiri dan lebam di beberapa bahagian badan


JERTEH, TERENGGANU - Bayi perempuan berusia 6 bulan patah tulang paha, terkehel kaki kiri dan lebam di beberapa bahagian badan semasa berada di bawah jagaan pengasuhnya. 

Dalam kejadian 13 April lalu di rumah pengasuh, Kampung Seberang Marang, mangsa. Sharifah Sufi Humaira Syed Shahrul, 6 bulan, dibawa ke Hospital Nur Zahirah oleh ibu bapanya untuk mendapatkan rawatan berikutan kecederaan yang dialaminya itu agak serius. 

"Pada hari kejadian, anak saya patah tulang paha, kaki kiri terkehel, lebam keseluruhan otot kaki kanan hingga paras paha, lebam di bahagian tepi rusuk kiri, lebam di bahagian tulang belakang dan dahi," tulisnya di Facebook 28 Mei lalu. 


Ibunya, Emily Ayuni, dimaklumkan oleh pengasuh bahawa anaknya tersembam di lantai menyebabkan dahinya biru. Kaki kanan Sufi biru kerana ditimpa abangnya, Harraz, yang tersadung. 

"Pengasuh tak tahu dan tak perasan kaki kiri Sufi terkehel dan menyatakan ketika abangnya tersadung, hanya terkena kaki kanan Sufi yang pada ketika itu sedang meniarap," tulisnya. 

Dalam kenyataan itu, Emily juga kecewa pengasuh langsung tidak menghubungi untuk memaklumkan kejadian itu. Malah tidak pernah meminta maaf selepas kejadian itu dan menghilang pada hari kedua selepas melawat Sufi di hospital. 

"Pengasuh dan suaminya kemudian menghubungi kami kononnya mahu berbincang. Tetapi selepas saya memaklumkan polis perlukan keterangannya untuk laporan hospital pada hari kelima Sufi di wad, pengasuh terus memarahi kami kerana mengambil tindakan dan lebih percaya pada laporan perubatan serta nasihat polis. 

"Sejak dari itu, kami menerima gangguan dari suami pengasuh dan keluarga sebelah suami pengasuh yang meminta kami menarik balik kes itu, dengan kata-kata yang biadab," tulisnya. 


Jelas Emily lagi, pada awalnya dia percaya dengan cerita awal pengasuh sehingga siap mempertahankan pengasuh apabila polis nasihatkan untuk buat laporan polis. 

Namun lama-kelamaan, pelbagai versi cerita yang diberi menyebabkan ibu bapa mangsa bertindak membuat laporan polis dan kini mereka mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap pengasuh berkenaan. - The Reporter
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment