'Driver Uber bawa saya entah ke mana, saya dah mula rasa tak sedap hati'



Syukur teramat syukur, Allah masih melindungi saya semalam. Saya kongsi sebagai peringatan bersama terutamanya bagi golongan perempuan. Elakkan naik Uber seorang diri kalau perjalanan jauh. 

Kes saya semalam, saya dibawa sampai ke Sungai Buah. Entah kampung mana. Saya dari KTM Nilai nak ke USIM sebenarnya, ada program di sana. Kalau diikutkan, dari KTM Nilai ke USIM jaraknya hanya 4 kilometer sahaja. Tetapi semalam, KTM Nilai ke Sg Buah, 30 kilometer. 

Ya rabbi, jauh sangat saya dibawanya. Saya memang dah rasa pelik sebab sepanjang perjlanan tak jumpa pun signboard ke USIM. Masa itu memang dah rasa tak sedap hati. 

Saya tak ingat jalan ke sana. Driver beritahu yang dia juga tidak tahu jalan ke USIM. Jadi dia gunakan aplikasi Waze. Tetapi sepatutnya dia boleh sedar yang dia sudah sangat jauh bawa kereta. 

Pakcik yang bantu sayaj uga kata sangat jauh dia bawa dan jalan itu bukan menuju ke arah USIM. Tak logik akal sampai ke kampung itu. 

Kawan kata, kalau saya terus ikut saja driver itu, jalan depan lagi dari Sungai Buah itu dah masuk kawasan hutan tempat orang buat kem. Bukan jalan ke USIM. Nasib baik saya suruh dia berhentikan saya di tepi jalan (kawasan kampung). 

Rasa takut sangat-sangat sampai badan saya menggigil ketika itu. Keluar dari kereta memang menangis terus sebab tak tahu saya berada di mana. Allahu. 

Alhamdulillah, tumpang rumah orang sekejap sebelum kakak angkat datang mengambil saya dan terus pergi ke Balai Polis Salak Tinggi. 


Allahurabbi, tragedi yagn takkan dilupakan. Semua ini pengajaran agar saya lebih berhati-hati. Tak tahulah nak percaya lagi atau tidak dengan Uber. Saya dah risau. 

Uber sangat menjaga pelanggan, Uber tak bermasalah. Masalah timbul bila ada pemandu yang cuba mengambil kesempatan atau berniat buruk terhadap penumpang. Kalau nak tambang lebih sekalipun, agak-agaklah bawa orang sampai mana. 

Apapun, syukur Allah masih jaga. Wallahualam kalau lelaki itu memang ada niat tak baik nak tambang lebih. 

Peringatan bersama, pastikan driver uber wajahnya sama seperti yang ditunjukkan dalam aplikasi Uber. Semalam tak sama gambar pemandunya di aplikasi dengan driver yang mengambil saya. Terfikir juga, dia boleh saja nak buat jahat kalau gambar dan identiti di aplikasi itu dia tipu atau sambar orang punya. 

Elakkan naik Uber seorang diri sebab ada juga kes perempuan hamil dirompak pemandu Uber. Allahu. 

Mudah-mudahan perkongsian ini kita jadikan sebagai peringatan bersama untuk lebih berhati-hati. 
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment