7 Tips Elakkan Mudah Rasa Lapar dan Dahaga Ketika Berpuasa



Salah satu cabaran di bulan puasa ialah menahan rasa lapar dan dahaga. Ramai orang yang tidak dapat menahan rasa lapar dan dahaga di siang hari kerana tidak bersahur atau bersahur terlalu awal atau mengambil makanan lambat hadam ketika bersahur. Sebab itulah bila berpuasa kita digalakkan bersahur.  Rasululullah Sallallahu `alaihi Wa Sallam Bersabda :

 " Bersahurlah Kamu Semua Kerana Sesungguhnya Pada Waktu Makan Sahur Itu Terdapat Keberkatan "


Nabi SAW juga bersabda Maksudnya:

“(Makanan) Sahur itu seluruhnya adalah berkat, maka itu janganlah kalian meninggalkannya walaupun hanya dengan seteguk air, sesungguhnya Allah dan para Malaikatnya mendoakan orang-orang yang bersahur.”

Islam sangat menggalakkan umatnya melewat-lewatkan waktu sahur. Dari Anas beliau meriwayatkan daripada Zaid bin Tsabit,


تَسَحَّرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ قُلْتُ كَمْ كَانَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَالسَّحُورِ قَالَ قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً

“Kami dulu pernah makan sahur bersama Rasulullah SAW lalu baginda bangun untuk melakukan solat.” Aku -Anas- berkata, “Berapakah jarak antara azan (maksudnya iqamah) dengan makan sahur?” Zaid menjawab, “Dengan kadar waktu yang diperlukan untuk membaca lima puluh ayat.” (riwayat Al Bukhari dalam Kitab as-Shiyam)



Sahur adalah sangat penting bagi umat islam untuk meneruskan rutin harian dengan menahan lapar dan dahaga disepanjang bulan Ramadhan pada siang hari. Tanpa sahur yang betul, badan akan mudah lemah dan tidak bertenaga. Biasanya anak-anak kita yang baru belajar hendak berpuasa ini lah yang sering tak dapat menahan lapar dan haus ketika berpuasa kan. Walaupun begitu ramai juga orang dewasa yang tiba-tiba diserang gastrik dan pelbagai penyakit sehingga tidak dapat berpuasa di bulan Ramadhan ni kan

Kali ni saya akan kongsikan dengan anda semua 5 tips mudah untuk mengelakkan kita (anak-anak terutamanya) mudah rasa lapar dan dahaga ketika berpuasa. Tips ini juga membantu mereka yang berpuasa daripada lemau dan lemau sepanjang berpuasa.

1. Elakkan makan makanan yang berminyak dan berlemak ketika bersahur. Contoh makan nasi goreng dan ikan masin.

2. Banyakkan minum air kosong atau jus buah tanpa gula. Ini kerana ketika siang hari tubuh badan kita akan kehilangan banyak air. Jadi memulakan puasa dengan pemulihan air adalah langkah yang bijak.

3 .Ketika smpai waktu berbuka, pelbanyakkan mengambil makanan yang cepat hadam seperti jus buahan, sup dan bubur. Gula dan karbohidrat yg terdapat dlm makanan ini lebih mudah dihadam. Lantaran itulah kita dsunnahkan berbuka dengan buah Kurma atau Tamar. Kurma atau Tamar ini adalah makanan terbaik ketika berbuka kerana boleh membekalkan sumber tenaga segera mengantikan bekalan makanan yang di gunakan siang hari.

4. Elakkan makanan manis dan makanan yang tinggi Glisemik Indeks (GI) ketika sahur. Makanan yang banyak mengandungi gula dan tinggi GI sebenarnya boleh menjadikan anda letih kerana proses penghadamannya lebih cepat. Selain itu, makanan berempah dan pedas juga perlu di elakkan oleh pesakit gastrik.

5. Elakkan minuman berkarbonat mempunyai kandungan gula yg tinggi yg boleh meletihkan badan. Seeloknya lebihkan minuman buah-buahan,susu dan air kosong kerana ia lebih berkhasiat.

6. Elakkan daripada tidur selepas sahur. Cara ini sebenarnya meletihkan badan kita kerana makanan masih belum dihadam ketika waktu tidur.

7.  Amalkan segelas minuman isotonik Shaklee iaitu Performance Drink ketika bersahur. Minuman tanpa pemanis tiruan ni memberikan tenaga segera kepada otot di mana ia boleh menggantikan air yang hilang ketika latihan fizikal. Sangat sesuai diberikan kepada anak kita semasa bersahur kerana ianya membantu mengurangkan dihiderasi (kurangkan kehausan di siang hari). Selain itu Performance Drink ni membantu kita kekal bertenaga sepanjang berpuasa. Percaya atau tidak, ketika berbuka pun kita tidaklah terlalu gelojoh untuk minum air. Haaa ini memang kena cuba sendiri baru tahu keberkesanannya.


Semoga perkongsian ini dapat membantu kita semua menjalani ibadah puasa dengan lebih baik.


via Bin Usrah
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment