Isteri Lari Tinggalkan Suami Buta Dengan Anak². Apa Yang Anak² Lakukan Untuk Makan Buat Ramai SEBAK !!!

Isteri Lari Tinggalkan Suami Buta Dengan Anak². Apa Yang Anak² Lakukan Untuk Makan Buat Ramai SEBAK !!! | Sangat menyedihkan apabila kita menyedari bahawa kesetiaan dan harga diri merupakan antara perkara yang sukar didapati dewasa ini. Berpakah nilainya sebuah janji? Berapakah nilai kebenaran dan pengotaan sebuah janji?
Dalam ikatan perkahwinan, adakah janji untuk sehidup semati walau apa pun rintangan yang mendatang masih mempunyai nilai pada hari ini? Dalam kebanyakan masanya, janji ini hanyalah janji kosong.
Apa yang ada kini hanyalah sekilas emosi dan perasaan kasih sayang yang sementara. Kita hanya melayan pasangan kita dengan baik apabila kita menyayanginya, apabila rasa kasih sayang itu hilang, ketaatan kita turut lesap bersama.
Apakah tujuan ikatan perkahwinan, sekiranya itulah yang benar-benar terjadi?
Apa yang berlaku di Davao del Sur, Filipina, ini ialah antara contoh yang ketara di mana seorang lelaki cacat penglihatan dan dua orang anaknya merayu untuk diberikan wang dan makanan di jalanan setelah si ibu meninggalkan mereka.
Nama si ayah ini ialah Reynaldo Cebuco. Anak lelakinya, 11, dan anak perempuannya, 8, sepatutunya berada di sekolah bersama kanak-kanak lain, tetapi mereka terpaksa menemani ayah mereka meminta sedekah di jalanan.
Reynaldo Cebuco tidak dilahirkan buta; penglihatannya hilang akibat penyakit diabetes yang dihidapinya.
Masalah penglihatannya menghalang Reynaldo untuk mencari nafkah untuk keluarganya. Isterinya meninggalkan dia seorang diri untuk menjaga dua anaknya
Reynaldo terpaksa membawa anak-anaknya bersama meminta sedekah di jalanan
Kisah Reynaldo disiarkan laman ‘Matalinong Matsing,’ dan ramai yang menyuarakan kemarahan terhadap si ibu yang meninggalkan keluarganya itu
Dia mungkin papa dan buta, tetapi keberaniannya untuk terus menghadapi kesukaran hidup dan kesanggupannya untuk menjaga kedua anaknya memberikan inspirasi kepada kita semua. Kehidupan ini memang sukar, tetapi bagaimana kita mengatasi kesukaran inilah yang menjadi kayu ukuran nilai seseorang.
Sumber: NTD & Era Baru
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment