Inilah sebab mengapa ibu bapa tidak sepatutnya bersihkan tangan anak dengan 'hand sanitizer' - Kajian


AMERIKA SYARIKAT - Berjuta ibu bapa menggunakan hand sanitizer (gel pembersih tangan) untuk memastikan anak mereka bebas dari kuman. Tetapi kajian kini memberikan amaran akan bahayanya produk tersebut. 

Terdapat beberapa kes di mana kanak-kanak mengalami pedih mata, muntah-muntah dan sakit perut selepas menggunakan hand sanitizer, menurut satu kajian yang dilakukan oleh US Centers for Disease Control and Prevention.

Dari tahun 2011 hingga 2014, Amerika Syarikat menerima 70,000 panggilan bantuan keracunan di mana kanak-kanak di bawah usia 12 tahun telah termakan, terhidu atau mata dimasuki hand sanitizer, menurut laporan yang dikeluarkan semalam. 

Daripada jumlah itu, lima kanak-kanak berada dalam keadaan koma,tiga kanak-kanak mengalami sawan dan dua kes kritikal di mana pernafasan dua kanak-kanak terhenti sementara. 

91% kanak-kanak yang menjadi mangsa adalah di kalangan kanak-kanak yang berusia lima tahun ke bawah dipercayai telah tertelan hand sanitizer secara tidak sengaja. 


Bagaimanapun, bagi kanak-kanak berusia 6 hingga 12 tahun, 15% daripadanya bukan disebabkan kemalangan dan dipercayai mungkin sengaja menyalahgunakan hand sanitizer, kata laporan yang dipetik Mirror. 

Penyelidik juga mendapati bahawa insiden-insiden berkaitan hand sanitizer pada kanak-kanak dalam golongan usia itu kurang berlaku pada musim panas, mungkin kerana kanak-kanak mempunyai lebih banyak akses kepada produk tersebut sepanjang tahun persekolahan atau semasa musim selesema. 


Meskipun begitu, pakar tidak mengatakan ibu bapa perlu menghentikan penggunaan hand sanitizer, sebaliknya hanya perlu memantau penggunaannya pada anak masing-masing. 

Selain hand sanitizer, pakar mengesyorkan orang ramai menggunakan sabun dan air untuk membasuh tangan kerana itu adalah kaedah yang disyorkan  dalam penjagaan kebersihan. - The Reporter
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment