Denda RM100, PDRM Tak Puas Hati - TPM


TELUK INTAN - Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengarahkan Bahagian Penasihat Undang-Undang Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Jabatan Peguam Negara, mengkaji semula udang-undang lapuk. 

Arahan itu dikeluarkan berikutan banyak pihak yang tidak berpuas hati dengan hukuman denda RM100 yang dikenakan terhadap Tan Yeoh Foong, yang menulis perkataan 'Babi' pada kertas saman yang dikeluarkan polis. 

Menurut Zahid, Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga tidak berpuas hati dengan hukuman itu kerana ia satu bentuk penghinaan terhadap tugas mulia yang dilakukan polis. 

"Oleh kerana undang-undang itu adalah undang-undang lapuk yang hanya sesuai pada ketika ia diwujudkan, bila perkara ini berlaku, saya amat bersetuju dengan Peguam Negara untuk mengkaji perundangan berkaitan dengannya. 

"Ia bagi menyediakan perundangan dan hukuman rasional bagi tempoh panjang," katanya memetik laporan dari Harian Metro

Tan Yeoh Foong dalam kejadian lalu telah menulis perkataan 'Babi' pada kertas saman yang dikeluarkan oleh seorang anggota polis trafik dengan niat menghina penjawat awam yang sedang menjalankan tugas. - The Reporter
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment